Notre-Dame des Neiges

Art i espiritualitat a les muntanyes

Français   Español   English   Deutsch   Italiano   Català   Nederlands

Associació Notre-Dame des Neiges

Chemin de la Chapelle

38750 L'ALPE D'HUEZ

www.notredamedesneiges-alpedhuez.asso.fr

Horaris de les misses

Adherir-se a l'associació

Les vidrieres

Arcabas, creador de les vidrieres

Fotos de l'església i articles

Les altres esglésies de Huez

L'església / La música

En Alpe d'Huez, poble i estació d'esquí del departament de Isere (Delfinat), tenim la sort de posseir una església excepcional : la seva arquitectura, les seves vidrieres i el seu orgue són magnífics. Vinguin a visitar-los! L'església és oberta tots els dies. El museu de Huez i de Oisans organitza visites en hivern els dimecres a les 14:30 i en estiu els dimarts a les 17:30 (trobada davant de l'església)..

Quan es preparaven els Jocs Olímpics de 1968, va néixer la idea de reemplaçar la petita capella en fusta de Alpe d'Huez (que es trobava al lloc actual del párking de l'església) per una església més gran, en front del mont Meije. Sota l'impulsió del pare holandés Jaap Reuten, que va ser cura de l'església de 1964 a 1992, l'església Notre-Dame des Neiges es va terminar en 1970, finançada per els donatius dels parroquians i nombrosos benefactors, gràcies a tres associacions que va crear Jaap, una per a la construcció de l'església i de les vidrieres (l'associació Notre-Dame des Neiges, declarada en prefectura el 17 de gener de 1967), l'altra per a la instalació d'un orgue (l'associació Orgues et montagnes) i una tercera dissolta en els primers anys. Les dues últimes associacions foren reunides en 2004. La cripta Saint-Nicolas s'inaugura i es consagra el 30 de disembre de 1968, i després la pròpia església el 6 de disembre de 1969, essent acabada la teulada en 1970 i l'última i tretzè vidriera en 2002. L'església és construida amb materials senzills (formigó per a la carcassa, coure per la teulada, fusta per a la carcassa, vidre translúcid per a la cúpula). La teulada fou realitzada per Charles Verguet.

Amb l'ajuda de Jean Le Boucher, que havia formulat el vot durant la guerra, en el combat de l'Alpette el 14 d'agost de 1944, de construir una església en honor de Santa Maria, s'utilitzen uns símbols per a inventar l'arquitectura d'aquest edifici tan modern, realitzat per l'arquitect Jean Marol.

Primer símbol, Deus instalà la seva tenda a Alpe d'Huez, com Abrahá al desert ; la forma del teulada prendrà doncs la forma flexible i curvada d'aquest gran refugi. S'entra pel cor (en tots els sentits de la paraula) : després de franquejar l'oscuritat, per una llarga entrada (nàrtex) que permet acostumar-se a la oscuritat i disposar-se al recolliment, s'arriba a un pou de llum, al centre. Aquest pou és també el màstil que sosté la tenda, la columna vertebral de l'edifici. L'assamblea està sentada al voltant d'un pou de llum, com al voltant d'un foc de campament. En fi, el màstil central es situa en l'alineament de dos altres campanaris del municipi, els de Saint-Ferreol i Huez-en-Oisans. Per els conceptors, aquest alineament deu recordar que la religió, segons l'arrel de la paraula, té a paper reunir els homes entre ells. Just debaix de l'església, es troba la cripta.

Les tretze magnífiques vidrieres són totes del famós artista Arcabas.

L'entrada a Jerusalén

Extract de la Cena

La música

L'església posseix un orgue únic en el món, bautitzat Christophe-Raphaël, d'una qualitat i riquesa excepcionals, realitzat en 1978 pel fabricant d'orgues Detlef Kleuker sobre els plans de Jean Guillou, compositor i titular de l'orgue de Saint-Eustache a París.

Situat al centre del pou de llum que forma la colomna central de l'edifici, l'orgue representa una ma dirigida fins al cel, disenyada per Jean Marol. En els dits d'aquesta ma es troben els tubs de l'orgue que compta amb 24 jocs. Instrument compact però d'una gran riquesa de sonoritats, permet, de manera inhabitual, al públic descobrir el joc de l'organista, ja que els teclats estan orientats fins als oients.

Uns concerts, tots els jous a la nit en la temporada, en hivern com en estiu, són organitzats per l'associació Notre-Dame des Neiges, que va fusionar en 2004 amb la associació Orgues et montagnes (www.orguesetmontagnes.com). Acullen els millors organistes del món sencer però també, vàries vegades al any, unes orquestes.

Uns cursets d'orgue amb Jean-Paul Imbert i David Cassan tambén té lloc en estiu.

El titular de l'orgue i director musical de l'associació és Jean-Paul Imbert, caballer de les Arts i Lletres (vegi la seva web).

Alpe d'Huez és al departament de Isere (vegi les web de la prefectura de departament y del consell departamental) i en la regió Rhône-Alpes (vegi la web de la prefectura de regió y del consell regional). Per a venir a Alpe d'Huez, consulti la web de la SNCF, els horaris d'autobusos dels VFD (¡ATENCIÓ! ¡No funcionen l'ú de maig!) i la web de l'oficina de turisme de Alpe d'Huez.

Bell llibre i pel.lícula sobre l'església en venda a l'església.